Sportschieten is een concentratiesport voor jong en oud, voor zowel dames als heren. Het is een sport voor perfectionisten die niets willen missen. Een (Olympische) sport, die kan worden beoefend van recreatief tot aan topsport niveau. Het is een sport die je zelfstandig kan beoefenen of waarbij je samen met andere deelnemers aan een competitie of wedstrijd kan deelnemen.

Competitie

Er worden bij SV Maasland twee competitiewedstrijden per jaar geschoten. De voorjaarscompetitie van 1 januari tot 31 mei en de najaarscompetitie van 1 juni tot 30 december. Hierbij wordt wekelijks een zogenaamde korpskaart van 10 schoten geschoten. Er mogen maximaal vier korpskaarten per keer geschoten worden.

Tevens is er een vrije baan serie, waarbij je zoveel mag schieten als je wilt. Na elke competitie is er een prijsuitkering gecombineerd met een ledenvergadering. De competities worden geschoten in vier  klassen; C, B, A, en H (hoogste ) klasse.

Veiligheid

Veiligheid staat voorop. Strenge veiligheidsregels en de handhaving daarvan is een zeer belangrijk onderdeel binnen de schietsport. Hierdoor is de schietsport één van de veiligste sporten in ons land. Het afwezig zijn van fysieke contacten tussen de deelnemers, strenge veiligheidsreglementen bij het gebruik van wapens en gecertificeerde schietbanen, garanderen een zo veilig mogelijk schietklimaat.

Wapens

Voor de beoefening van de schietsport is een (sport-)wapen nodig. Een beginnende sportschutter die lid is van een (KNSA-) schietsportvereniging, mag volgens de Nederlandse wetgeving (nog) geen eigen vuurwapen aanschaffen.

Je bent niet verplicht om een eigen wapen aan te schaffen; je kunt ook de wapens van de vereniging gebruiken. Vaak is het natuurlijk wel zo, dat iemand een eigen wapen wil hebben om zo vaak en goed mogelijk mee te kunnen oefenen op de schietbaan, zodat betere resultaten kunnen worden behaald.

Op onze vereniging kun je met diverse wapens schieten, te weten:

• Klein kaliber pistool/revolver

• Klein kaliber geweer